بسم الله الرحمن الرحیم

باید خالص ترین اوقات و بهترین حالات برای مطالعه قرآن باشد

تفسیر موضوعی قرآن توسط آیت الله صادقی تهرانی(ره)، جلسه اول

... «واتقوا الله ویعلمکم الله»، مخاطب کیست؟ مخاطب در بُعد محوری و اصلی کسانی هستند که با قرآن رابطه دارند. کسانی که با این کتاب بزرگِ بی نظیرِ پایانیِ وحیانی، رابطه صادقانه و راستا در کل ابعاد دارند: «واتقوا الله و یعلمکم الله». از نتایج تقوی الله بر مبنای قرآن «ویعلمکم الله» است. علمتان افزون می شود. افزون شدن تقوا، علم را افزون می کند.

خوب، حالا، ما در قرآن، دو جنبه با خدا داریم.

خدا وحیِ خالصِ بی نظیرِ پایانیِ شاملِ کامل اش را به ارزانی، بر محمدش نازل کرده است صلوات الله علیه وآله. و آن حضرت به ما القا فرموده... محضر قرآن محضری است که از چند جهت باید گرامی داشت:

یک: خدا با ما سخن می گوید
دو: ما با خدا سخن می گوییم با لفظ ربانی.

مثلا سوره حمد «بسم الله الرحمن الرحیم، الحمد لله رب العالمین، الرحمن الرحیم، مالک یوم الدین». اینها سخنان خداست که به ما یاد داده است در برابر او اعتراف کنیم. بَعد «ایاک نعبد و ایاک نستعین» همه اش کلام خداست، منتها کلام خدا قرآن، دو گونه است. یک گونه این است که خدا با ما سخن می گوید، یک گونه است که به ما یاد می دهد چگونه صحبت کنیم. همین طرز سخن گفتن در مهم ترین محضر های ربانی، سوره مبارکه حمد است. بنابرین، در این دو محور، و در این دو جانب، باید که خالص ترین اوقات، بهترین حالات، شادکامی ترین روحانیتِ انسانیت مان بر مبنای ایمان، باید که برای مطالعه قرآن باشد. نه مطالعه مکاسب را رسائل را کفایه را چه و چه را مقدم بداریم، قرآن را هم فقط برای ثواب بخوانیم. آن هم نخوانیم بعضا.

یکی از معممین، که نمی گویم از علما، می گفت که من آنقدر کار علمی ام زیاد بوده و هست که فرصت نکردم لای قرآن را باز کنم!!

این کفر علمی هست یا نه؟ الحاد علمی است. ملحد علمی با عمامه بزرگ و ریش دراز، هشتاد سانت، لای قرآن را باز نکرده است. به فرموده علامه طباطبایی، به فرموده امام که هردو فرموده اند به انحای گوناگون: ای دانشگاه ها، ای حوزه های علمیه، ای دانشوران، ای مفکران، ای متدبران، ای جویندگان حق، تمام علومتان را بر مبنای قرآن قرار بدهید. موحد باشید، در بُعد ذات الوهیت، صفات الوهیت، افعال الوهیت، موحد شوید در کتاب ربانیِ وحیانیِ آخرین که قرآن است...

بنابرین ما در محضر قرآن باید که تمام حواسّ چهار تا از پنچ تا مان: لسان و حس و سمع و بصر، منهای ذوق (ذائقه)، و تمام احساسات و درکهای درونی مان را، در هفت مرحله، با مراتبش که «ولکلٍ درجاتٌ مما عملوا» ...

ـــــــــــــــــــــــــــــــــ
متن فوق قسمتی از درس تفسیر موضوعی قرآن کریم، جلسه بسیار جالب و جذاب سوم است، توسط مرحوم آیت الله صادقی تهرانی«قدس الله تربته الزّکیّة».

دعوت می کنیم که دوستان عزیز حتماً متن کامل درس به همراه فایل صوتی آن را در لینک زیر ملاحظه بفرمایید:

تفسیر موضوعی قرآن توسط آیت الله صادقی تهرانی(ره)، جلسه سوم

برای دریافت فایل صوتی و فایل پی دی اف درس تفسیر به لینک فوق مراجعه کنید